33. Festiwal Kultury Żydowskiej odbył się pomiędzy 23 i 30 czerwca 2024 roku. Ponad 22 000 osób uczestniczyło w 176 wydarzeniach odbywających się pod głównym hasłem tegorocznej edycji, czyli Szema Jisrael | Ahava.
Szema Jisrael. Słuchaj Izraelu – żydowskie wyznanie wiary i miłości, medytacja umysłu otwartego na doświadczenie jedności Boga, świadoma deklaracja żydowskiej tożsamości. Modlitwa bez intencji jest jak ciało bez duszy – wypowiada się ją powoli, w skupieniu, zasłaniając oczy, na tyle głośno, by ją słyszeć. Tylko tak otworzymy bramy Nieba. Tylko taka modlitwa przynosi Pokój.
Ahava. Miłość: do życia i do kultury żydowskiej. Wokół niej się jednoczymy i tworzymy wspólnotę. Potrzeba nam zwyczajnej, nieuskrzydlonej, namacalnej, codziennej miłości. To ona uczy nas szczerego współczucia, bez którego świat jest pustym naczyniem. Słuchaj, Izraelu, głosu miłości i przemawiaj do świata jej głosem. Oby świat cię usłyszał. I wysłuchał.
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְיָ אֱלֹהֵֽינוּ יְיָ אֶחָד
33. Festiwal Kultury Żydowskiej rozpoczął serię festiwali, które dedykowane będą żydowskiej duchowości i mistycyzmowi. Stąd też tytuł pierwszej edycji z tej serii odwołuje się do najważniejszej żydowskiej modlitwy, będącej jednocześnie dla osób świeckich wyznaniem przynależności do Narodu Izraela.
Na 176 wydarzeń 33. FKŻ złożyły się:
95 wydarzeń w programie głównym (ich lista znajduje się poniżej)
– 22 wydarzenia muzyczne (koncerty, DJ party)
– 18 wykładów, spotkań, prezentacji
– 25 zwiedzań
– 24 warsztaty
– 3 wystawy
– 3 projekcje filmów
– 1 ceremonia80 wydarzeń towarzyszących (ich lista znajduje się tutaj)
WYDARZENIA MUZYCZNE
Jako, że w tytule tegorocznego festiwalu znalazło się słowo 'słuchaj’, przygotowaliśmy dla naszej publiczności aż 37 wydarzeń muzycznych, w tym 22 koncerty i imprezy DJskie raz 15 warsztatów, wykładów i spotkań.
Zgodnie z tradycją FKŻ, program muzyczny odzwierciedla całą różnorodność współczesnej muzyki żydowskiej: od muzyki klezmerskiej, poprzez muzykę Mizrachijczyków, Jemenitów, aż po współczesne interpretacje muzyki kantoralnej, muzykę improwizowaną, czy też sety DJ.
Duża część koncertów miała podczas 33. FKŻ swoje światowe premiery, jak np. Tanga Hebrajskie Warszawskiego Combo Tanecznego z Karen Malka, czy też dwa koncerty zespołu Maqamat – które powstały zresztą specjalnie na zamówienie FKŻ, podobnie, jak niesłychanie intymny projekt Jarosława Bestera Bach w synagodze na akordeon solo, a także koncert inauguracyjny 33. FKŻ w wykonaniu Mai Belsitzman, Matana Ephrata i Cracow Golden Quintet, który artyści zagrali w intencji powrotu izraelskich zakładników.
Po raz pierwszy w Polsce na FKŻ można było usłyszeć najnowszy projekt Ravida Kahalani Voices of Yemen, koncert The Sway Machinery Zaklęte w dźwiękach oraz recital pieśni Kadii Mołodowskiej w wykonaniu The Kadya Trio. Ponadto – nigny różnych dynastii chasydzkich w wykonaniu Bastarda Trio, inspirowany żydowskim Krakowem koncert Cut The Sky Alexa Rotha, materiał z najnowszej płyty założonego specjalnie na potrzeby 23. FKŻ zespołu MLDVA oraz klezmerskie koncerty Strauss / Warschauer Duo.
WYDARZENIA EDUKACYJNE
Od pierwszych edycji FKŻ, edukacja była jego podstawową funkcją: przedstawia fakty, zwalcza stereotypy, daje możliwość osobistego doświadczenia kultury żydowskiej, zadawania pytań, prowadzenia rozmów, słowem: do lepszego poznania tego, co dla współczesnego świata żydowskiego istotne.
Wykłady, warsztaty, spotkania autorskie, dyskusje, zwiedzania stanowią 75% programu każdej edycji i przez 36 lat funkcjonowania festiwalu pomogły wychować nowe pokolenia ludzi otwartych na kulturę żydowską, ale też wielu osobom pomogły w odnalezieniu własnych korzeni i zrozumieniu swojego żydowskiego dziedzictwa.
Wykłady 33. FKŻ skupiały się wokół głównego hasła tegorocznej edycji – Szema Jisrael. O samej modlitwie, ale też o płynącej z niej nauce, znaczeniu dla każdego z nas, osobistym doświadczeniu mówili: Rabin Boaz Pash, prof. Stanisław Krajewski, Monika Krajewska i Janusz Makuch, a o mistycznym jej znaczeniu dyskutowali rabinka Małgorzata Kordowicz i o. Wacław Oszajca SJ.
Spotkania literackie to m.in. premiera pierwszej monografii pogromu krakowskiego 1945 autorstwa prof. Joanny Tokarskiej-Bakir oraz spotkanie z izraelskim pisarzem Yakovem Z. Mayerem. Jeremiah Lockwood i dr Michał Jaczyński przywołali w swoich muzycznych prezentacjach przedwojenną muzykę kantoralną oraz rozrywkową, tworzoną przez Żydów. O współczesnym Izraelu, wydarzeniach ostatnich miesięcy i ich konsekwencjach mówili: Ben Dror Yemini, Shana Penn i Moses Libitzky, Chen Malca – ocalona z festiwalu SuperNova oraz dr Yacov Livne, Ambasador Izraela w Warszawie.
Warsztaty były zdominowane przez muzykę – nie mogło być inaczej, skoro w tytule 33. FKŻ jest słowo 'słuchaj’! Warsztaty prowadzili: Deborah Strauss (muzyka jidysz), kantor Jeff Warschauer (śpiew jidysz), Paweł Szamburski (niguny), Nissim Lugasi (pijuty), Elad Levi (śpiew marokański) i wspólnie: Alan Bern, Sveta Kundish, Mark Kovnatskiy (warsztaty pieśni jidysz Kadii Mołodowskiej). Bartek Kieżun zabrał naszą publiczność w podróż śladami potraw Żydów różnych krajów basenu Morza Śródziemnego, Ewa Gordon pomogła zgłębić tajniki alfabetu hebrajskiego i kaligrafii, a Natalia Iwaniec – uczyła zrozumienia swojego ciała techniką gaga opracowaną przez Izraelczyka Ohada Naharina.
Zupełnie nowatorskie warsztaty przygotował i poprowadził specjalnie dla FKŻ Rafał Mazur – stworzył on cykl spotkań uczących głębokiego słuchania: jak słychać, aby usłyszeć.
Oprócz popularnych zwiedzań siedmiu synagog Kazimierza, Podgórza, czy żydowskiego Krakowa, które przygotowały i prowadzą dla FKŻ Anna Kiesell, Agi Legutko i Paulina Żelazko, w tym roku Janina Naskalska Babik przygotowała specjalnie dla naszej publiczności trzy spacery tematyczne: śladami Miriam Akavii, Sary Szenirer oraz śladami mezuz w Krakowie. Oczywiście każde ze zwiedzań miało swoją polską i angielską wersję, a dodatkowo mieliśmy dwa zwiedzania w języku ukraińskim z Iryną Kamienievą.
WYSTAWY
W Synagodze Wysokiej podczas 33. Festiwalu Kultury Żydowskiej pokazaliśmy objazdową wersję wystawy przygotowanej przez ANU Museum of Jewish People w Tel Awiwie, zatytułowanej October Seventh. Na wystawie, pokazaliśmy reprodukcje prac izraelskich artystów, stworzone jako odpowiedź i reakcja na tragedię 7 października na południu Izraela. Pracom plastycznym towarzyszyła ścieżka dźwiękowa, złożona z piosenek skomponowanych po 7 października lub też takich, które nabrały nowego znaczenia po tragedii.
Kolejna wystawa festiwalowa została przygotowana przez Shefter Gallery i prezentowała wystawę site-specific Pendulum, stworzoną przez artystę z Jerozolimy – Meydada Eliyahu. Najstarsza żydowska galeria na Kazimierzu – Szalom – prztygotowała specjalnie na 33. edycję FKŻ wystawę polskiej artystki Miriam Tajcher, zatytułowaną The War Next Door.
PROJEKCJE FILMÓW
Wspomnianemu wcześniej spotkaniu z Chen Malca, uratowaną z festiwalu 7 października, towarzyszyła projekcja filmu dokumentalnego SuperNova, składającego się głównie z materiałów nagranych telefonami komórkowymi przez uczestników tego wydarzenia. W kibucu Be’eri, zg ladoznym przez terrorystów, urodził się natomiast Adam Kalderon – reżyser filmu The Swimmer, który pokazaliśmy w krakowskim centrum społeczności LGBTQ+ DomEQ.
Trzeci film pokazany na 33. FKŻ to dokument o ocalałem z Holocaustu Evie Libitzky The Assembly. Po filmie, zrealizowanym w dużej mierze na krakowskim Kazimierzu odbyło się spotkanie z Mosesem Libitzky, synem Evy.
Podobnie, jak w poprzednich latach, w organizacji FKŻ pomagała nam międzynarodowa grupa wolontariuszy – The Machers – przyjechali oni na cały miesiąc, aby dobrze przygotować się do pracy podczas festiwalu, ale też aby dzięki wsparciu Unii Europejskiej poprzez Europejki Korpus Solidarności przygotować własny projekt, który był częścią programu FKŻ.
W ubiegłym roku był to spektakl teatru ulicznego, a w tym roku – audiobook w języku angielskim oraz francuskim, który wolontariusze nagrali pod opieką Justyny Biernat. Możne go znaleźć i odsłuchać na naszej stronie – link znajdziecie w Aktualnościach.